NIEWYDOLNE LOTNISKO

Aktualności

TENERYFA: Największe lotnisko na archipelagu – Teneryfa Południe na najbardziej obleganej przez turystów z Wysp Kanaryjskich ma coraz większe problemy z obsługą ruchu pasażerskiego. Przedstawiciele organizacji biznesowej apelują o pilne podjęcie działań, aby ludzie m.in. nie musieli stać w długich kolejkach do odprawy i kontroli bezpieczeństwa oraz do taksówek na lotnisku Reina Sofia.

Międzynarodowe lotnisko znajduje się na południu wyspy, w pobliżu turystycznych kurortów.  Położone jest w gminie Granadilla de Abona, 60 kilometrów od stolicy Santa Cruz de Tenerife. Jest największym lotniskiem na całych Wyspach Kanaryjskich i znajduje się w odległości 71 km od drugiego, północnego portu lotniczego na tej wyspie – Aeropuerto de Tenerife Norte Los Rodeos.

W całym 2023 roku Teneryfę odwiedziło 6,5 miliona turystów (w tym kilkaset tysięcy Polaków), najwięcej w historii wyspy – podaje portal canarianweekly.com. Ponad 5 milionów to turyści zagraniczni (wzrost o 11 procent względem poprzedniego roku), a prawie 900 tysięcy to turyści krajowi z Hiszpanii kontynentalnej (wzrost o 7,1 procent). W 2024 roku ta liczba – według szacunków – może przekroczyć rekordowe 7 mln turystów z całego świata, w tym należy uwzględnić kilkaset tysięcy Polaków.

Hiszpańska Konfederacja Organizacji Biznesowych (CEOE) zaapelowała do „wszystkich organów administracji publicznej” o „wzięcie na siebie odpowiedzialności i nadanie priorytetu pilnym i skoordynowanym działaniom w celu rozwiązania problemu, który dotyka, bez wyjątku, wszystkich mieszkańców wyspy”. Apel dotyczy głównie stanu lotniska Teneryfa Południe, które od dawna boryka się z licznymi problemami, także przy odprawie pasażerów.

CEOE przypomina, że zgodnie z artykułem 161.2 Statutu Autonomii, rząd Wysp Kanaryjskich posiada kompetencje w zakresie planowania, programowania i zarządzania portami lotniczymi. Dlatego organizacja uważa, że „zaniedbanie funkcji w tym obszarze jest niewybaczalne”. Pedro Alfonso, przewodniczący CEOE, podkreśla wagę tej kwestii dla całej wyspy.

Konfederacja wyjaśnia, że obecny stan terminalu lotniska Reina Sofia to nie tylko problem dotykający sektora turystycznego, ale kwestia bezpośrednio wpływająca na jakość życia i rozwój gospodarczy wszystkich mieszkańców Teneryfy. CEOE argumentuje, że sytuacja „wykracza poza granice turystyki i staje się zbiorową odpowiedzialnością, która wymaga natychmiastowej i skutecznej reakcji opartej na szerokiej wizji problemu, a nie na wizji municypalnej lub biurokratycznej”.

Wśród niedociągnięć na tym największym lotnisku Konfederacja wskazuje, że „infrastruktura jest nieodpowiednia i tworzy wizerunek sprzeczny z tym, co reprezentuje Teneryfa: nowoczesność, gościnność i doskonałość”. CEOE podkreśla, że warunki panujące na lotnisku Tenerife South nie tylko generują dyskomfort dla odwiedzających turystów, ale także wpływają na samych mieszkańców Teneryfy, którzy są zależni od lotniska w zakresie podróży, kontaktów zawodowych i działalności gospodarczej.

Organizacja zwraca uwagę na poważne problemy z przepustowością terminalu, szczególnie w dni o dużym natężeniu ruchu (przede wszystkim we wtorki i piątki). CEOE wyraziła też obawy, co do zdolności lotniska do obsługi sytuacji awaryjnych, co może zagrażać bezpieczeństwu użytkowników i pracowników.  Z tego powodu Konfederacja podkreśla pilną potrzebę stworzenia nowoczesnej infrastruktury, która zagwarantuje bezpieczeństwo w każdych okolicznościach.

CEOE, podobnie jak wcześniej grupa hotelowa Ashotel, zwraca uwagę na chaos panujący w kontrolach policyjnych. Brak wystarczającej liczby agentów oraz niedziałające urządzenia do rozpoznawania twarzy, które generują długie kolejki. Jego celem jest precyzyjne dopasowanie wizerunku pasażera do cyfrowego dokumentu tożsamości w celu weryfikacji tożsamości. Technologia umożliwia zastąpienie tradycyjnej odprawy połączonej z koniecznością okazania paszportu. Organizacja wskazuje również na problemy z transportem, w tym długie kolejki do taksówek, podczas gdy wiele pojazdów wraca pustych do swoich gmin, co odzwierciedla nieefektywną organizację wpływającą na mobilność i usługi publiczne.

CEOE apeluje o podjęcie natychmiastowych i skutecznych działań w celu poprawy sytuacji na lotnisku Tenerife South.

Foto: Archiwum NaKanarach.pl