ZAKUP POLISY W TRAKCIE PODRÓŻY – CZY TO MOŻLIWE?

Handel i Urzędy Turystyka

Zapomniałeś wykupić ubezpieczenie turystyczne przed wyjazdem? A może wyjechałeś spontanicznie, licząc na szczęście, ale w trakcie podróży uznałeś, że jednak warto mieć polisę? Dobra wiadomość jest taka, że nie wszystko stracone – w wielu przypadkach ubezpieczenie możesz zawrzeć także po rozpoczęciu podróży.

Z artykułu dowiesz się:

  • Czy możesz kupić ubezpieczenie turystyczne w trakcie wyjazdu?
  • Jakie warunki musisz spełnić, aby zawrzeć polisę w trakcie podróży?
  • Czym różni się polisa kupiona po rozpoczęciu podróży?
  • Czym jest okres karencji i dlaczego ma znaczenie?

Czy możesz kupić ubezpieczenie turystyczne w trakcie wyjazdu?

Możesz kupić ubezpieczenie turystyczne, będąc już w podróży, ale pamiętaj, że nie jest to tak proste i oczywiste, jak mogłoby się wydawać. Musisz także wiedzieć, że nie wszystkie firmy umożliwiają zakup ubezpieczenia, jeśli podróż już się zaczęła. Dlatego powinieneś uważnie czytać ogólne warunki ubezpieczenia. Z kolei ubezpieczyciele, którzy dopuszczają taką możliwość, zwykle stawiają w związku z tym kilka warunków, a ochrona nie działa od razu.

Większość ubezpieczycieli oferuje możliwość zawarcia polisy podczas podróży, np. przez stronę internetową, aplikację mobilną lub infolinię. Skąd towarzystwo będzie wiedziało, że przebywasz już poza granicami Polski? W trakcie zakupu ochrony firma zapyta Cię o to, czy przebywasz aktualnie w kraju, czy jesteś już poza nim” – mówi Karolina Dziurka, ekspert porównywarki ubezpieczeń Mubi.

Ubezpieczenie na czas podróży to podstawa. Oprócz ochrony obejmującej wyjazd możesz zaopatrzyć się także w polisę, która chroni koszty rezygnacji z podróży. Więcej na ten temat przeczytasz na https://mubi.pl/poradniki/ubezpieczenie-kosztow-rezygnacji-z-podrozy/.

Jakie warunki musisz spełnić, aby zawrzeć polisę w trakcie podróży?

Ubezpieczyciele chronią się przed nadużyciami ze strony klientów. Np. przed zawieraniem umowy tuż po wystąpieniu szkody, dlatego stawiają konkretne warunki. Kupując ubezpieczenie, nie możesz być już chory, w trakcie leczenia, hospitalizacji czy czekać na zabieg. Nie możesz kupić polisy „po fakcie”, np. tuż po złamaniu nogi czy zgubieniu bagażu. Co prawda w trakcie zakupu polisy towarzystwo nie skontroluje Twojego stanu zdrowia, ale ubezpieczyciel może odmówić Ci wypłaty świadczenia, jeśli stwierdzi, że szkoda wystąpiła już przed zawarciem umowy.

W OWU AXA Partners Daleko od Domu przeczytamy, że towarzystwo nie obejmuje “zaburzeń stanu zdrowia lub urazów, które dawały objawy przed rozpoczęciem ochrony ubezpieczeniowej (za wyjątkiem zaostrzeń Chorób przewlekłych objętych ochroną w ramach wariantów Podróżnik i Zdobywca)”.

Dlatego ochrona kupiona po rozpoczęciu podróży nie zadziała od razu tylko po kilku, kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu godzinach od zakupu (w zależności od ubezpieczyciela). W tym czasie nie przysługuje Ci pomoc w razie nagłego zdarzenia. W OWU wspomnianej wyżej firmy znajdziemy informację, że jeśli zawrzesz polisę w tym samym dniu, w którym ma rozpocząć się ochrona, ubezpieczenie zacznie obowiązywać po upływie czterech godzin.

Czym różni się polisa kupiona po rozpoczęciu podróży?

Różnica pomiędzy ochroną kupioną przed wyjazdem a polisą zawartą w trakcie podróży polega przede wszystkim na tym, kiedy rozpocznie się ubezpieczenie. Zakres wsparcia jest zwykle taki sam i możesz zdecydować o nim samodzielnie.

Polisa kupiona przed podróżą

  • ochrona rozpoczyna się od pierwszego dnia podróży zgodnie z datą wskazaną w umowie,
  • możliwość zakupu online lub stacjonarnie u agenta.

Polisa kupiona w trakcie wyjazdu

  • od momentu zawarcia polisy do chwili rozpoczęcia ochrony mija kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt godzin,
  • składka może być wyższa ze względu na podwyższone ryzyko,
  • możliwość zakupu tylko online.

Więcej na temat ubezpieczenia turystycznego przeczytasz na 

https://mubi.pl/ubezpieczenie-turystyczne/

Czym jest okres karencji i dlaczego ma znaczenie?

Karencja to czas po zawarciu umowy ubezpieczenia, w którym polisa jeszcze nie działa, czyli ubezpieczyciel nie ponosi odpowiedzialności za szkody, które wydarzą się w tym okresie. Najczęściej dotyczy to polis zawieranych już po rozpoczęciu podróży lub wybranych ryzyk (np. rezygnacji z wyjazdu).

Karencja chroni ubezpieczyciela przed wyłudzeniami, np. gdy ktoś kupuje polisę dopiero po:

  • zachorowaniu za granicą,
  • wypadku lub zgubieniu bagażu,
  • zauważeniu objawów infekcji.

To sposób na zapewnienie uczciwości i ciągłości ochrony – ubezpieczenie ma chronić przed nieprzewidzianymi zdarzeniami, a nie działać „po szkodzie”.

Jak długo trwa karencja?

To zależy od towarzystwa. Np. w firmie:

  • Colonnade ochrona rozpoczyna się najwcześniej 3. dnia, licząc od dnia następnego po zawarciu umowy ubezpieczenia,
  • SIGNAL IDUNA ochrona rozpoczyna się po upływie 3 dni, licząc od dnia następnego po zawarciu umowy ubezpieczenia,
  • Proama ochrona rozpoczyna 4 godziny po opłaceniu składki,
  • Generali ochrona rozpoczyna 4 godziny po opłaceniu składki,
  • AXA Partners ochrona rozpoczyna 4 godziny po opłaceniu składki.

Artykuł partnera