WYSPY KANARYJSKIE: Oddalone o prawie 1500 km od Półwyspu Iberyjskiego Wyspy Kanaryjskie ogłosiły stan alarmowy w związku z rosnącymi obawami, że podstawowe dostawy mogą zostać zakłócone w następstwie masowej awarii zasilania, która sparaliżowała kontynentalną Hiszpanię i część Portugalii.
Zostało to ogłoszone przez Dyrekcję Generalną ds. Sytuacji Nadzwyczajnych Wysp Kanaryjskich, oznacza aktywację Terytorialnego Planu Kryzysowego Ochrony Ludności (PLATECA), zaprojektowanego w celu monitorowania i reagowania na zagrożenia wpływające na podstawowe usługi.
Zgodnie z oficjalnym oświadczeniem 28 kwietnia 2025 r, o godzinie 15:11, ze skutkiem natychmiastowym od godziny 15:15, alert objął cały archipelag. Władze twierdzą, że celem aktywacji planu PLATECA jest zagwarantowanie ścisłego monitorowania wszelkich potencjalnych skutków dla krytycznych dostaw, takich jak telekomunikacja, transport lub dostawa podstawowych towarów.
Chociaż Wyspy Kanaryjskie uniknęły bezpośrednich przerw w dostawie energii elektrycznej, dzięki odizolowanemu systemowi energetycznemu, ale efekty domina były już odczuwalne. Usługi telekomunikacyjne, w tym sieci: Orange, MasMovil, DIGI i Yoigo, zostały przerwane, wystąpiły opóźnienia lotów między Madrytem, a poszczególnymi wyspami. Z tego powodu odwołano wiele lotów, a pasażerów zmusiło to do spędzenia nocy na lotnisku. Władze lotniska wydłużyły godziny pracy obiektu, a służby spółki nadzorującej wszystkie porty lotnicze w Hiszpanii – Aena zapewniły niezbędną pomoc podróżnym.
Były też problemy z systemami skanowania biletów tramwajowych na Teneryfie oraz tymczasowa awaria infolinii 012 – chociaż ta ostatnia została już częściowo przywrócona.
Urzędnicy państwowi potwierdzili dziś, że infolinia 012, z której korzystają tysiące osób w celu uzyskania podstawowych usług, takich jak opieka zdrowotna i porady dotyczące zatrudnienia, została nagle przerwana z powodu krajowej awarii. Zakłócenie to spowodowało, że mieszkańcy Kanarów tymczasowo nie mogli skontaktować się telefonicznie z kluczowymi usługami publicznymi.
Organizacja Non-Face-to-Face Citizen Information and Assistance Service, która obsługuje infolinię, poinformowała o tym w mediach społecznościowych, obwiniając rozległą awarię zasilania na całym półwyspie. Pomimo tego, że przerwa w dostawie prądu nie dotknęła systemów energetycznych Wysp Kanaryjskich, zależność infolinii od sieci krajowych oznaczała, że została ona wciągnięta w chaos.
W wiadomości opublikowanej na X, urzędnicy powiedzieli: „Z powodu powszechnej przerwy w dostawie prądu na poziomie krajowym, nastąpiła przerwa w działaniu usługi 012 (922 470 012 / 928 301 012)”. Dodali, że zespoły „pracują nad jak najszybszym przywróceniem usługi” i podziękowali społeczeństwu za cierpliwość.
Foto: NaKanarach.pl