AUTOBUSY, TRAMWAJE I POCIĄGI

Komunikacja publiczna

AUTOBUSY (guaguas) na poszczególnych Wyspach Kanaryjskich są powszechnym i dobrze zorganizowanym środkiem transportu. Każda wyspa posiada własną firmę przewozową np. Gran Canaria – Guaguas, Teneryfa – Titsa. Bez problemu z wielu zakątków wysp można dojechać autobusem na lotniska. Przykładowo z miejsca przylotu na południe Gran Canarii można dostać się w ciągu ok. pół godziny autobusem linii 30 i 66 już za ok. 4 euro. Bilet można kupić u kierowcy i zapłacić kartą (na Gran Canarii od 1 czerwca 2021 r. także ponownie gotówką). Warto też kupić (do 30% taniej) tzw. Bono Via, czyli bilet wielokrotnego użytku za 1 euro i doładować kwotą około 15 -25 euro (cena minimalna zależy od poszczególnych wysp). Możemy w ten sposób zapłacić za przejazd, także za kilka osób, jeśli posiadamy środki na koncie. Bilety okresowe można kupić w kioskach, na stacjach paliw, w sklepach lub w punktach sprzedaży na niektórych na przystankach.

Wejdź na stronę przewoźnika:

Co do punktualności to warto wiedzieć, że na wielu przystankach nie ma nawet rozkładu jazdy. Zdarza się, że nasz autobus przyjedzie wcześniej lub z dużym opóźnieniem, a kierowca nie będzie widzieć w tym żadnego problemu.

TRAMWAJE pojawiły się w 2007 roku na Teneryfie. Miejski przewoźnik obsługuje dwie linie między miastami Santa Cruz i La Laguna. Linia nr 1 o długości 12 km ma 21 przystanków i połączona jest z kolejną, przecinającą linią 2 o długości 3,6 km z 6 przystankami. Foto: metrotenerife.com

Niedawno na Gran Canarii rozpoczęły się prace przy realizacji projektu MetroGuagua lub Bus Rapid Transit (BRT). To zbiorowy system transportu publicznego, który łączy pojemność i prędkość lekkiej kolei lub metra z elastycznością i prostotą systemu autobusowego – informuje firma transportowa.

Po przestudiowaniu różnych opcji Rada Miasta Las Palmas de Gran Canaria zdecydowała się na wdrożenie BRT w 2021 r., Ponieważ jest to najbardziej zrównoważona, ekonomiczna i przyjazna dla środowiska alternatywa. Pozwoli to na uzupełnienie pozostałych linii autobusów miejskich oraz usprawnienie systemu komunikacji miejskiej.

MetroGuagua to strategiczny element miejskiego Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP), który pomoże zorganizować ruch i odciążyć centrum od komunikacji autobusowej.

Uruchomienie specjalnego pasa dla MetroGuagua wiąże się z planem przebudowy, który poprawi dostępność, zyska nowe przestrzenie dla pieszych i stworzy nowe tereny zielone, rekreacyjne i wypoczynkowe.

Źródło: Youtube/Guaguas.com

POCIĄGI – na żadnej z Wysp Kanaryjskich nie ma obecnie linii kolejowej.  Na Teneryfie planowana jest budowa torowiska łączącego stolicę wyspy – Santa Cruz – z lotniskiem międzynarodowym i miejscowością na południu Adeje. 80-kilometrowa linia ma mieć 7 stacji, a czas przejazdu będzie wynosił około 42 minut.

Na etapie planowania jest również budowa linii kolejowej na Gran Canarii ze stolicy Las Palmas do południowego kurortu Maspalomas. Koszt inwestycji szacuje się na miliard euro. Linia ma mieć 7 odcinków i 11 stacji. Początkowo miała być gotowa w 2016 r. Pierwszy odcinek pomiędzy stacjami Santa Catalina i San Telmo planowano zbudować pod ziemią. Kolejne stacje to Hospitales, Jinámar, Telde, Aeropuerto, Carrizal, Arinaga, Vecindario i Playa del Inglés. Do tej pory nie zbudowano jednak ani jednego kilometra torów.

Pociąg na Gran Canarii kursował od 1974 roku w stolicy – Las Palmas. Była to linia napowietrzna TV-2 o długości 1,5 km i rozciągała się wzdłuż Avenida Marítima. Szyny zamontowano na słupach o wysokości kilku metrów. Pociąg kursował niezbyt długo. Władze zdecydowały o demontażu linii na przełomie lat 1975 – 1976. 

Projekt budowy linii kolejowej między stolicą a południem wyspy „nie jest opłacalny ani dla społeczeństwa, ani dla przyszłego przewoźnika kolejowego” – wynika z niezależnej oceny społeczno-ekonomicznej przeprowadzonej w 2021 roku przez Uniwersytet w Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC) w sprawie korzyści i kosztów, jakie przyniosłaby jego realizacja w porównaniu z jej niestworzeniem. Badanie przeprowadzone przez Grupę Badawczą ds. Gospodarki Infrastruktury, Transportu i Turystyki (EITT) ULPGC dokonuje własnej oceny zapotrzebowania na pociąg między Santa Catalina i Meloneras (co skróciłoby czas przejazdu do 35 minut), na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród 500 osób, które są znacznie niższe, między 50 a 75%, niż te uzyskane w poprzednich badaniach.