Bilety lotnicze bez wątpienia będą drożeć wraz ze wzrostem kosztów paliwa – zapowiedział Willie Walsh, dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), który był cytowany przez brytyjską telewizję BBC.
W podobnym tonie w połowie 2022 roku wypowiedział się szef irlandzkich tanich linii lotniczych Ryanair. Jeszcze niedawno ta linia oferowała bilety lotnicze przykładowo z Berlina na Gran Canarię za 19,99 euro w jedną stronę. Przewoźnik na tę wyspę przy zakupie w dużym wyprzedzeniem zaproponował ceny na marzec 2023 roku od 46 euro, a na powrót 86 euro. W innych terminach rzadko można trafić bilety poniżej 100 euro. W sezonie letnim za lot w jedną stronę trzeba było wydać nawet 415 euro.
W Easyjet najtańsze bilety na marzec 2023 bezpośrednio z Berlina na Gran Canarię kosztują 45 euro. Najdroższe na Teneryfę w sezonie letnim nawet powyżej 700 euro.
Okazji cenowych z Berlina można szukać na stronach np. Easyjet, Ryanair, Sundair, Vueling, Eurowings lub przez porównywarkę jetcost.pl. Warto też rozważyć czartery z polskich biur podróży m.in. TUI, Itaka, Rainbow, a także przez polską linię lotniczą Enterair.
W wakacje Itaka oferowała pojedyncze bilety w jedną stronę na Teneryfę z wylotem 18 sierpnia 2022 roku za 696 zł, a w dwie strony za około 2 tys. zł. Na Gran Canarię z Warszawy lub Poznania za 1746 zł. W TUI loty z Polski na grudzień 2022 na Teneryfę, Gran Canarię i Fuerteventurę zaczynają się od. ok. 1500 zł w obie strony, a latem powyżej 2 tys. zł. Rainbow oferował bilety w lipcu 2022 roku za 1977 zł w dwie strony. Lot z Polski może być korzystną opcją, gdyż bagaż rejestrowany jest wliczony w cenę. U tanich przewoźników zazwyczaj są obowiązkowe dopłaty za miejsce w samolocie np. w Ryanair od 4 euro oraz za dodatkowy bagaż od 10 kg.
Organizacja IATA uznawana jest za głos światowej branży lotniczej. Zrzesza ponad 290 linii z całego świata.
Jej przedstawiciele podkreślają, że ceny ropy naftowej wzrosły z powodu zwiększonego zapotrzebowanie gospodarek, które wychodzą na prostą po pandemii Covid-19, oraz ze względu na wojnę na Ukrainie. To z kolei przekłada się na ceny paliwa lotniczego.
Stany Zjednoczone wycofują się z importu rosyjskiej ropy do końca 2022 roku, a Wielka Brytania i kraje Unii Europejskiej zamierzają zrobić to samo do końca 2022 roku – przypomina angielska telewizja BBC. W praktyce popyt na ropę od innych producentów wzrósł, a to prowadzi do wyższych cen – powiedział Walsh, w przeszłości szef linii lotniczych British Airways.
Dodał on również, że jednym z największych problemów, z którymi boryka się branża lotnicza, jest niedobór personelu obsługi na lotniskach, ponieważ w czasie pandemii cześć osób zwolniono. A teraz wiele z nich nie chce wrócić do tej pracy, co powoduje chaos na niektórych europejskich lotniskach.
W czerwcu 2022 roku lotniska kanaryjskie zarejestrowały prawie 3,5 mln pasażerów, prawie całkowicie przywracając aktywność turystyczną porównywalną do czerwca 2019 r. – podała spółka zarządzająca hiszpańskimi portami lotniczymi Aena. Nie notuje się tu jednak poważniejszych utrudnień dla pasażerów.
Tymczasem polskie lotniska apelują do podróżnych, aby przybywali na terminal najpóźniej 2,5 do 3 godzin przed planowanym odlotem.
Fot. Archiwum