Na Teneryfie trwa budowa najdłuższego tunelu na Wyspach Kanaryjskich. Tymczasem pod koniec 2021 roku otwarto dla ruchu Rondo Oroteanda w Las Chafiras, gmina San Miguel de Abona, co przyspieszy dojazd do turystycznych miejscowości na południu.
Szef Urzędu Tenerify, Pedro Martín, powiedział, że ta inwestycja powinna była wykonana 15 lat temu”, ale dodatkowo powiedział: „nie tylko nie było to zrobione, ale nie miał też żadnego projektu, co zdarza się nam w innych częściach Teneryfy ”. Nowe rondo „połączy dolną część obszaru Las Chafiras z górną częścią i otworzy nowe połączenie w kierunku szkół, aby odciążyć znaczną część przepływu ruchu, który często gromadzi się przy wjeździe do strefy przemysłowej.”
Prezydent dodał, że „Teneryfa ma ogromne opóźnienie w budowie dróg, a teraz rozpoczęto dużą część prac, których potrzebuje wyspa.”
Tymczasem Minister Robót Publicznych, Transportu i Mieszkalnictwa Rządu Wysp Kanaryjskich, Sebastián Franquis, nadzoruje prace wykopaliskowe podwójnego tunelu Erjos, uważanego za najważniejszą i unikatową konstrukcję zachodniego odcinka zamknięcie wyspiarskiego pierścienia Teneryfy między Santiago del Teide a El Tanque.
Rząd Wysp Kanaryjskich informuje, że tunel ma powstać w ciągu 32 miesięcy i ma być gotowy najpóźniej 2023 roku. Ten nowy odcinek wyspiarskiej obwodnicy będzie miał długość 11,3 km i połączy północne i południowe korytarze Teneryfy. Około 70 pracowników, z których 27 specjalizuje się w drążeniu tuneli pracuje tu na trzy 24-godzinne zmiany, aby posuwać się średnio o cztery metry dziennie w każdym z wylotów tunelu. W tym celu będą mieli do dyspozycji kilkanaście specjalistycznych urządzeń takich jak tzw. pojazdy wiercące i z użyciem materiałów wybuchowych.
Ze względu na swoją długość i złożoność, podwójny tunel w Erjos będzie drążony dwoma alternatywnymi metodami: posuwem i rozdrabniaczem. W pierwszej kolejności zostanie wykonany postęp, z użyciem materiałów wybuchowych i wiertarek mechanicznych, za pomocą których zostanie wydrążona połowa wysokości tunelu. W fazie niszczenia, tylko środkami mechanicznymi, wydrążona zostanie druga połowa końcowej wysokości tunelu. Każda rura podwójnego tunelu będzie miała szerokość 13 metrów.
Tunel będzie posiadać podwójną jezdnię w każdym kierunku oraz dwa chodniki o długości 1,25 metra umożliwiające ewakuację w przypadku zagrożenia. Ta szerokość umożliwia w przyszłości poszerzenie drogi o trzeci pas. Na wypadek sytuacji awaryjnych obydwie rury zostaną połączone również z 19 chodnikami poprzecznymi.
Budowa tego odcinka Santiago del Teide-El Tanque del Anillo Insular ma poprawić łączność komunikacyjną między północą a południem Teneryfy , a także odciążenie ruchu na autostradzie TF-5 w kierunku Santa Cruz de Tenerife z doliny La Orotava.
Jak czytamy na stronie ciudadfcc.com najważniejszym wykonaniem prac jest budowa tunelu Erjos. Ta podziemna konstrukcja, składająca się z dwóch równoległych rur, każda o długości 5,1 km, będzie przebiegać pod masywem Teno i będzie najdłuższym tunelem na archipelagu i jednym z najdłuższych tuneli drogowych w Hiszpanii.
Ze względu na położenie Charcas de Erjos, w Parku Przyrody Teno, na naturalnym terenie w pobliżu tuneli, podczas ich wykopów zostaną zainstalowane sejsmografy do pomiaru i monitorowania drgań, minimalizując wpływ fauny i flory.
Foto: ciudadfcc.com, www.diariodetenerife.info