761 lotów odwołano na Wyspach Kanaryjskich podczas cyklonu tropikalnego „Hermine”, który pod koniec września 2022 roku szalał w pobliżu archipelagu. Wielu pasażerów koczowało na lotniskach. Teraz niektórzy zastanawiają się, czy mogą domagać się odszkodowania.
Turyści z Wielkiej Brytanii opowiedzieli gazecie „The Sun”, że na 4-dniowy urlop wystartował z lotniska w Newcastle 25 września 2022. Lot nie poszedł zgodnie z planem, bo ze względu na burzę nad Gran Canarią samolot linii Ryanair krążył przez godzinę, po to, aby ostatecznie wylądować na innej wyspie – Lanzarote. Pasażerowie byli zmuszeni do dwóch podróży promem z przystankiem na Fuerteventurze, zanim w końcu dotarli do swojego hotelu na Gran Canarii. Właśnie dlatego podróż zajęła im 36 godzin.
Ale narzekań pasażerów jest znacznie więcej.
– Dziękuję za odwołanie lotu i niezrozumienie naszej szczególnej sytuacji i nie przeniesienie nas na lot jutro rano, za nie dostarczenie nam jedzenia, za nieoferowanie noclegu… Niedopuszczalne – napisał na Twitterze Jonay Caraballo, trener drużyny koszykarskiej niepełnosprawnych na Kanarach, publikując zdjęcie z lotniska.
W internecie są firmy, które pomagają w zdobyciu pieniędzy za podróż samolotem. – Lot opóźniony o 3 lub więcej godzin? Masz prawo do odszkodowania w wysokości do 600€, jeżeli opóźnienie wyniesie ponad 5 godzin. Wypełnij wniosek – to takie proste – czytamy na stronie jednej z firm. Jednak praktyka pokazuje, że nie zawsze uda się wygrać z przewoźnikiem.
Europejskie Centrum Konsumenckie informuje, że pasażerom odwołanego lotu przysługuje:
- Zwrot kosztu biletu bądź zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym
- Prawo do opieki: posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne i maile
- Zakwaterowanie w hotelu oraz transportu między lotniskiem a hotelem, gdy występuje konieczność dłuższego oczekiwania na lot zastępczy, jeżeli opóźnienie wyniesie ponad 5 godzin.
- Prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, chyba że lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności lub pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu lotu przynajmniej na 2 tygodnie przed planowanym lotem.
Jeżeli linia lotnicza nie zapewni noclegu ani transportu do hotelu, pasażer może domagać się zwrotu na podstawie kopii paragonów / faktury.
Jeżeli lot został odwołany z wyprzedzeniem mniejszym niż 14 dni, może przysługiwać pasażerowi odszkodowanie.
W przypadku przybycia do miejsca docelowego z co najmniej 3 godzinnym opóźnieniem pasażer ma prawo do odszkodowania, chyba że lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności.
Prawo do opieki przysługuje pasażerom w przypadku opóźnienia lotu o:
- 2 godz. – loty do 1500 km
- 3 godz. – loty w UE dłuższe niż 1500 km i inne loty o długości pomiędzy 1500 a 3500 km
- 4 godz. – wszystkie inne loty
W przypadku odmowy przyjęcia na pokład (overbooking) pasażer ma:
- Prawo do opieki: posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne, dwa maile
- Prawo do wyboru pomiędzy zwrotem kosztów biletu a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego połączenia
- Zakwaterowanie w hotelu, gdy występuje konieczność oczekiwania przez jedną lub więcej nocy na lot zastępczy oraz transport między lotniskiem a hotelem
- Odszkodowania od 250€ (trasa do 1500 km), 400€ (do 3500 km) 600€ (powyżej 3500 km)
Z kolei odszkodowanie za opóźniony lot przysługuje pasażerom, którzy dotarli do miejsca docelowego minimum 3 godziny po planowanym czasie.
Ponadto, przewoźnik zwolniony jest z wypłaty odszkodowania w sytuacji, gdy odwołanie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć, pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków m.in.: nagła choroba personelu pokładowego, złe warunki atmosferyczne, klęski żywiołowe, strajki personelu lotniska, destabilizacja polityczna, zagrożenie bezpieczeństwa, ograniczenia w kontroli ruchu lotniczego np. zamknięcie pasa startowego, zderzenie samolotu z ptakiem, ukryte wady produkcyjne samolotu.
Foto: Twitter/Jonay Caraballo