POZEW DLA LINII LOTNICZEJ

Aktualności Samoloty

GRAN CANARIA/NIEMCY: Irlandzka linia lotnicza została pozwana przez pasażerkę za dyskryminację.

Jak pisze brytyjski portal Canarian Weekly niebinarna pasażerka pozwała linie lotnicze Ryanair o odszkodowanie w wysokości 4500 euro (prawie 20 tys. zł), zarzucając dyskryminację po tym, jak nie mogła wybrać neutralnego płciowo tytułu podczas rezerwacji lotu.

Sprawa ma zostać rozpatrzona przez Sąd Krajowy w Berlinie. Ten wyrok może mieć daleko idące konsekwencje dla sposobu, w jaki linie lotnicze obsługują tożsamość płciową na swoich platformach rezerwacyjnych.

Do tej sytuacji doszło w październiku 2021 r., kiedy to pasażer próbował zarezerwować lot powrotny z Berlina na Gran Canarię za pośrednictwem strony internetowej Ryanair. Podczas procesu rezerwacji okazało się, że system oferuje tylko trzy opcje tytułów płciowych w języku niemieckim: Herr (Pan), Frau (Pani) i Fräulein (Panna). Żaden neutralny tytuł nie był dostępny i nie jest jasne, czy rezerwacja została zakończona.

Portal pisze, że Ryanair odmówił rozwiązania sprawy polubownie poza sądem, dlatego pasażerka podjęła kroki prawne, domagając się nie tylko rekompensaty finansowej za cierpienie emocjonalne, ale także zmiany systemu rezerwacji Ryanair w celu uwzględnienia opcji neutralnej płciowo.

Już w 2019 r. Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) wydało wytyczne mające pomóc liniom lotniczym we wdrażaniu niebinarnych oznaczeń płci w ich systemach. W tym samym roku United Airlines stały się pierwszym amerykańskim przewoźnikiem, który umożliwił pasażerom wybór niebinarnych opcji płci podczas rezerwacji lotów, oferując oznaczenia takie jak „X” dla nieokreślonych lub „U” dla nieujawnionych, obok neutralnych płciowo tytułów, takich jak „Mx”.

Zakończenie sprawy przed sądem w Berlinie i ewentualne pozytywne rozstrzygnięcie na korzyść pasażera może wywrzeć presję na inne linie lotnicze działające w całej Europie, zwłaszcza te posiadające międzynarodowe platformy, aby ponownie oceniły swoją infrastrukturę cyfrową i politykę rezerwacji, aby lepiej dostosować się do pasażerów niebinarnych i zróżnicowanych pod względem płci.

Portal Canarian Weekly poinformował, że irlandzki niskokosztowy przewoźnik nie wydał jeszcze publicznego komentarza w sprawie pozwu.

Foto: Archiwum NaKanarach.pl