HISZPANIA/WYSPY KANARYJSKIE: To nie jest dobra wiadomość dla pasażerów latających do Hiszpanii i na należące do tego kraju rajskie Wyspy Kanaryjskie. Jeden z głównych przewoźników Ryanair w zbliżającym się sezonie zimowym zmniejszy o milion miejsc w samolotach oraz zlikwiduje dwie bazy.
Przedstawiciele niskobudżetowej linii lotniczej Ryanair od dłuższego czasu oskarżają władze Hiszpanii o prowadzenie polityki antyturystycznej, co uderza bezpośrednio w przewoźnika i pasażerów. Ryanair już latem 2025 r. zredukował swoją przepustowość o 18%, tracąc około 800 tysięcy miejsc i 12 tras do tego kraju. Efekty już widać. Na rajski archipelag coraz trudniej znaleźć bilety poniżej 100 euro, a ceny są często w szczytach sezonu nawet kilkukrotnie wyższe.
Z powodu braku porozumienia Ryanair anuluje w najbliższym sezonie zimowym łącznie 36 bezpośrednich połączeń z europejskich krajów do kontynentalnej Hiszpanii i Wysp Kanaryjskich. Ryanair ogłosił, że od sezonu zimowego odwoła wszystkie loty do portu lotniczego Teneryfa Północ i zmniejszy przepustowość na Wyspach Kanaryjskich o 10%, co w praktyce oznacza zmniejszenie liczby miejsc o 400 tys. w drodze na archipelag. Łącznie ta linia łącznie usunie 17 tras z Kanarów. Jednak obecnie w zimowym rozkładzie lotów Ryanair oferuje loty w sezonie zimowym tylko z dwóch (wcześniej było 5) polskich miast: Modlina i Krakowa wyłącznie na lotnisko Teneryfa Południe. Dla turystów oznacza to szybszy dojazd do zlokalizowanych w pobliżu największych kurortów.
Linia lotnicza ograniczy też swoją ofertę usług na hiszpańskich lotniskach regionalnych o 41%, co przełoży się na szacowaną stratę miliona miejsc w sezonie zimowym i do dwóch milionów rocznie. Według przewoźnika decyzja ta jest odpowiedzią na „nadmierne i niekonkurencyjne podatki lotniskowe” stosowane przez spółkę Aena, która zarządzająca wszystkimi hiszpańskimi lotniskami.
Ryanair zamknie swoją bazę w Santiago de Compostela, składającą się z dwóch samolotów oraz na lotnisku Teneryfa Północ. Dodatkowo przewoźnik zawiesza też loty do Vigo od stycznia 2026 roku, ale utrzyma swoje bazy w Valladolid i Jerez. Ryanair zmniejszy również przepustowość w Saragossie (-45%), Santander (-38%), Asturii (-16%) i Vitorii (-2%).
Dyrektor generalny Ryanair, Eddie Wilson zapowiedział też, że loty planowane pierwotnie do Hiszpanii zostaną przekierowane do innych turystycznych krajów tj. Włochy, Maroko, Chorwacja i Albania.
Wilson argumentuje, że hiszpański rząd prowadzi od kilku lat politykę „antyturystyczną”, a spółka zarządzająca lotniskami wykorzystuję swój monopol.
- Oni ustalają ceny, a ty musisz płacić. Aena koncentruje 85% swojego ruchu na 10 lotniskach i nie wykazuje zainteresowania tymi regionalnymi portami lotniczymi. Z tych wszystkich powodów przewidujemy, że wiele z tych lotnisk zostanie zamkniętych w ciągu najbliższych 5-10 lat – ostrzegł.
Wilson dodał, że prawdziwym problemem jest niewielka różnica między cenami biletów na duże lotniska, która jego zdaniem doprowadziła do tego, że regionalne lotniska w Hiszpanii są „prawie w 70% puste”. Z kolei inne kraje europejskie, takie jak Włochy, Maroko, Chorwacja, Albania, Węgry i Szwecja, obniżają koszty na swoich małych, regionalnych lotniskach, aby zwiększyć ruch, turystykę i zatrudnienie.
- Decyzja Aeny o podniesieniu opłat lotniskowych, które i tak są niekonkurencyjne, o 6,62% w przyszłym roku, jest kolejnym dowodem na to, że monopolistyczny operator nie jest zainteresowany rozwojem ruchu na lotniskach regionalnych, a po prostu chce się skupić na osiąganiu rekordowych zysków z głównych lotnisk kraju – stwierdził.
Z tego powodu linia lotnicza po raz kolejny zwróciła się do Narodowej Komisji ds. Rynków i Konkurencji (CNMC) oraz rządu centralnego o odrzucenie tych podwyżek i utrzymanie zamrożenia stawek w celu ochrony regionalnej łączności, turystyki i zatrudnienia.
Ryanair potwierdził, że realizuje zamówienie na 300 samolotów i umieści je „tam, gdzie ceny będą najbardziej konkurencyjne”. W związku z tym w Hiszpanii będzie koncentrować się na większych lotniskach, takich jak Malaga i Alicante, „ponieważ ceny są tam bardziej konkurencyjne”.
Dyrektor naczelny wyjaśnił, że Ryanair przyczynia się do wzrostu PKB Hiszpanii kwotą ponad 28 miliardów euro, inwestuje ponad 10 miliardów euro w działalność operacyjną w tym kraju i zatrudnia ponad 10 tys. pilotów, personelu pokładowego i inżynierów.
Dobrą informacją dla pasażerów jeszt fakt, że Ryanair zwiększył od 4 września 2025 r. wymiary bezpłatnego bagażu o wym. 40x30x20 cm wprowadzając większy bagaż przed nowymi regulacjami UE, które zalecają minimalne wymiary 40 x 30 x 15 cm. Nowe wymiary oferują o 33% więcej przestrzeni w porównaniu do poprzedniego standardu (40 x 25 x 20 cm). Przewoźnik dodał też opcję 23 kg bagażu rejestrowanego za dodatkową opłatą.
Foto: NaKanarach.pl/Zdjęcie ilustracyjne

